De originele naam: "Fundación Los Angeles Gissell"
"Gissell"
De voornaam Gissell verwijst naar de dochter van Thelma en Vergilio, het meisje met autisme. Door haar kwam men op de idee om hulp te bieden aan kinderen met een beperking.
"Los Angeles"
De stad Los Angeles refereert naar de familieleden die daar wonen en meewerken vanuit de USA.
In het Spaans betekent "Los Angeles" eveneens "de Engelen"; zoals alle kinderen worden ook "niños especiales" beschouwd als de Engelen van God.
In het Spaans betekent "Los Angeles" eveneens "de Engelen"; zoals alle kinderen worden ook "niños especiales" beschouwd als de Engelen van God.
"Thelma en Vergilio"
Thelma Morales en Vergilio De León worden gezien als de stichters van de organisatie. Rafael Wug is president, Lidia Barrios vice-presidente en Kelvin Echeverria directeur van de fundación.
Rondleiding in het centrum...
En in de kinezaal...
Meer en meer multidisciplinaire revalidatie
Na covid is alles anders. Veel zaken zijn weggevallen. Nu corona een beetje minder is zijn er ook terug plannen om in de toekomst mee aan de slag te gaan., o.a. met:
- meer communicatie met ouders
- het (terug) inzetten van een psychologe
- nieuwe therapieruimte: verticalisatie
- heropstart hydrotherapie en groeptherapie
- vroege stimulatie
Opleiding
Opleiding van het lokale personeel wordt zowel verzorgd door professionelen ter plaatse (vb. leerkracht gespecialiseerd in speciale opvoeding) als door Belgische vrijwilligers. Ook wordt er geïnvesteerd in studiedagen voor het personeel (vb. studiedag rond autisme, gebarentaal). Meer en meer worden er ook cursussen op verplaatsing gevolgd. Deze cursussen worden financieel ondersteund door het centrum. De universiteit stuurt ook studenten uit zodat de capaciteit vergroot kan worden.
Sensibilisering
Naast kinesitherapie en speciale educatie richt het centrum zich ook op sensibilisering. De lokale bevolking bewust maken van de problematiek rond armoede en handicap blijft een belangrijk gegeven.
- Huisbezoeken worden ook gebruikt om patiënten op te sporen en hen te overtuigen naar het revalidatiecentrum te komen voor therapie. Dit is belangrijk maar gebeurt helaas sinds corona niet veel meer.
- Maandelijkse ouderbijeenkomsten (met thema’s zoals hygiëne, seksualiteit bij kinderen met een beperking enz.). Dit werd voorheen door de psychologe gedaan maar zij is er nu niet meer. De leraars doen dit wel in beperkte mate als ze samenkomen met de ouders ( School for parents). In de toekomst is dit zeker een plan om dit terug op te pikken
- Facebookpagina om mensen te informeren
- Sociale activiteiten met de kinderen
Scholing
Leeractiviteiten voor de kinderen op school variëren van tuinaanleg, groenten oogsten, koken, bewegingsopvoeding, eigen verzorging (tanden poetsen, wassen,…), knutselen, materiaalverkenning voor de mentaal zwakke kinderen tot rekenen, taal en schoon schrift voor de mentaal sterkere kinderen.
Er zijn 125 ingeschreven schoolgaande kinderen.
Het team van Asociación Gissell
- 2 lokale kinesitherapeuten: Yeni en Edith en 2 stagiaires in opleiding
- 3 leerkrachten: Robin, Ana en Claudia
- 1 sportleerkracht: Samuel
- 1 kokkin: Gladys
- 2 lokale ergotherapeuten : Marcelita en Alex
- 1 logopediste: Mayra
- 1 sensorische stimulatie: Heidy
- 2 coordinators: Eliani Vivi, José Miquel
- Bestuursleden: Rafael en Lidia
- 2 lokale kinesitherapeuten: Yeni en Edith en 2 stagiaires in opleiding
- 3 leerkrachten: Robin, Ana en Claudia
- 1 sportleerkracht: Samuel
- 1 kokkin: Gladys
- 2 lokale ergotherapeuten : Marcelita en Alex
- 1 logopediste: Mayra
- 1 sensorische stimulatie: Heidy
- 2 coordinators: Eliani Vivi, José Miquel
- Bestuursleden: Rafael en Lidia