De originele naam: "Fundación Los Angeles Gissell"
"Gissell"
De voornaam Gissell verwijst naar de dochter van Thelma en Vergilio, het meisje met autisme. Door haar kwam men op de idee om hulp te bieden aan kinderen met een handicap.
"Los Angeles"
De stad Los Angeles refereert naar de familieleden die daar wonen en meewerken vanuit de VS.
In het Spaans betekent "Los Angeles" eveneens "de Engelen"; zoals alle kinderen worden ook "niños especiales" beschouwd als de Engelen van God.
In het Spaans betekent "Los Angeles" eveneens "de Engelen"; zoals alle kinderen worden ook "niños especiales" beschouwd als de Engelen van God.
"Thelma en Vergilio"
Thelma Morales en Vergilio De León worden gezien als de stichters van de organisatie. Rafael Wug is president, Lidia Barrios vice-presidente en Kelvin Echeverria directeur van de fundación.
Rondleiding in het centrum...
En in de kinezaal...
Meer en meer multidisciplinaire revalidatie
Na een succesvolle stage van een psychologe is de revalidatie naast ergo- en kinesitherapie ook uitgebreid naar psychologie. Met deze extra discipline richt men zich vooral op de psychologische assistentie in het klasje en de maandelijkse ouderbijeenkomsten.
Een 120-tal patiënten volgen wekelijks kinesitherapie in het centrum.
Een 120-tal patiënten volgen wekelijks kinesitherapie in het centrum.
Opleiding
Opleiding van het lokale personeel wordt zowel verzorgd door professionelen ter plaatse (vb. leerkracht gespecialiseerd in speciale opvoeding) als door Belgische vrijwilligers. Ook wordt er geïnvesteerd in studiedagen voor het personeel (vb. studiedag rond autisme, gebarentaal).
Sensibilisering
Naast kinesitherapie en speciale educatie richt het centrum zich ook op sensibilisering. De lokale bevolking bewust maken van de problematiek rond armoede en handicap blijft een belangrijk gegeven.
- Huisbezoeken worden ook gebruikt om patiënten op te sporen en hen te overtuigen naar het revalidatiecentrum te komen voor therapie.
- Maandelijkse ouderbijeenkomsten (met thema’s zoals hygiëne, seksualiteit bij kinderen met een handicap enz.)
- Een eigen radioprogramma
- Sociale activiteiten met de kinderen
Scholing
Leeractiviteiten voor de kinderen op school variëren van tuinaanleg, groenten oogsten, koken, bewegingsopvoeding, eigen verzorging (tanden poetsen, wassen,…), knutselen, materiaalverkenning voor de mentaal zwakke kinderen tot rekenen, taal en schoon schrift voor de mentaal sterkere kinderen. De kinderen gaan net zoals de gewone schoolgaande kinderen in een uniform naar school.
Er zijn 125 ingeschreven schoolgaande kinderen.
Het team van Asociación Gissell

- 3 lokale kinesitherapeuten: Yeni, Heidy, Edith en 2 stagiaires in opleiding
- 6 leerkrachten: Regina, Diana, Ronald, Evelin, Maria, Robin
- 1 sportleerkracht: Samuel
- 1 kokkin: Carla
- 2 lokale ergotherapeuten : Diego en Norma en 1 stagiaire
- 1 psycholoog: Jeysi
- 1 logopediste: Nuvia
- 1 diëtiste: Jocelyne
- 1 Coordinator: Eliani
- Bestuursleden: Rafael, Lidia en Kelvin

Evelinleerkracht

Jeysi - Nuviapsychologe - logopediste

Samuelsportleerkracht

Ronald - Elianycomputerleerkracht-coördinator

Diegoergotherapeut

Diana - Robinleerkrachten

Mariakleuterleerkracht

Heidy - Edith - YeniKinesitherapeuten
- 3 lokale kinesitherapeuten: Yeni, Heidy, Edith en 2 stagiaires in opleiding
- 6 leerkrachten: Regina, Diana, Ronald, Evelin, Maria, Robin
- 1 sportleerkracht: Samuel
- 1 kokkin: Carla
- 2 lokale ergotherapeuten : Diego en Norma en 1 stagiaire
- 1 psycholoog: Jeysi
- 1 logopediste: Nuvia
- 1 diëtiste: Jocelyne
- 1 Coordinator: Eliani
- Bestuursleden: Rafael, Lidia en Kelvin

Heidy - Edith - YeniKinesitherapeuten

Mariakleuterleerkracht

Jeysi - Nuviapsychologe - logopediste

Samuelsportleerkracht

Evelinleerkracht

Ronald - Elianycomputerleerkracht-coördinator

Diegoergotherapeut

Diana - Robinleerkrachten